A "No Vax" tagjai tüntetésen vesznek részt a Covid-19 terjedésének korlátozását célzó kötelező "zöld igazolvány" bevezetése ellen a Róma központjában lévő Piazza del Popolon 2021. augusztus 7-én. ( AFP / Alberto PIZZOLI)

Olaszország nem jelentette be, hogy 97 százalékkal csökkentik a hivatalos koronavírus halálozási adatokat

Szerzői jog AFP 2017–2021. Minden jog fenntartva.

Egy magyar cikk, amit október 26-a óta már több mint 1100 ember megosztott, azt állítja, hogy Olaszország felülvizsgálta a koronavírus helyi áldozatainak számát, és 130 ezerről 3 873-ra (azaz 97 százalékkal) csökkentették a hivatalos számot. Ez azonban nem igaz, és egy félreértett jelentésen alapul, amit az olasz Nemzeti Egészségügyi Intézet (ISS) adott ki, erősítette meg a szervezet az AFP-nek.

"Az Olasz Nemzeti Egészségügyi Intézet jelentése szerint a COVID-19 vírus sokkal kevesebb ember életét oltotta ki, mint egy közönséges influenza [...] Tehát a hivatalos statisztikákat figyelembe véve, az új jelentés elkészítésekor regisztrált 130 468 halálesetből mindössze 3783-at okozott a koronavírus" – írja egy magyar cikk, amit már több mint 1100 ember megosztott Facebookon az október 26-ai publikálása óta a Crowdtangle közösségi média elemző szoftver adatai szerint.

A cikk szövege külön is terjed a közösségi oldalon, például itt. Ez a hamis állítás más európai országokban is terjedni kezdett már, például Görögországban és Finnországban. Az állítást az AFP finn tényellenőrző csapata cáfolta meg.

A bejegyzések és cikkek egy római lap, az Il Tempo egyik 2021. október 21-én megjelent cikkét idézik, amelyben az olasz Nemzeti Egészségügyi Hivatal (ISS) egyik október 19-én közölt jelentéséről írnak.

Magyar Facebook-bejegyzés a félrevezető szöveggel, a képernyőmentés 2021. november 17-én készült.

Az Il Tempo cikke tévesen azt állítja, hogy az ISS-jelentés szerint a 2020. február vége óta regisztrált Covid-halálozások mindössze 2,9 százaléka tekinthető ténylegesen a koronavírus általi halálnak. A cikk szerzője azzal érvel, hogy mivel a többi elhunyt krónikusan beteg volt, ezért az ő halálukat nem egyedül a koronavírus okozta. Így a cikk szerint a 130 468 koronavírus-áldozatból csak nagyjából 3 783 tekinthető valóban a járvány halottjának.

Ez az értelmezés hamis, mondták el szakértők és az olasz egészségügyi hatóságok az AFP-nek.

Az olasz egészségügyi hatóságok cáfolják az állítást

"Ez teljes mértékben hibás" – mondta Pier David Malloni az ISS szóvivője az AFP-nek november 2-án a közösségi médiában terjedő állításról. Az ISS cáfolta az állítást egy október 25-én kiadott sajtóközleményben is, amelyben elmagyarázták, hogy a jelentést félreértelmezték.

"Nem szerepel olyan a jelentésben, hogy a Covid-19-nek tulajdonított halálesetek csak 2,9 százalékát okozta volna a vírus" – írja az olasz nyelvű sajtóközlemény.

"A 2,9 százalékos érték, amely már a jelentés korábbi változataiban is szerepelt, az olyan koronavírus-fertőzött elhunytak arányát jelöli, akiknek nem volt más alapbetegsége a fertőzés előtt" – írja az ISS sajtóközleménye.

Az Il Tempo cikke félrevezetően azt állította, hogy csak azok a betegek tekinthetőek a Covid-19 áldozatának Olaszországban, akiknek nem volt alapbetegsége. De az ISS elmondása szerint az olyan emberek is beleszámítanak a Covid-halálozási listába, akiknek van más betegsége is.

"Ha valakinek van egy vagy több más megbetegedése is, az egy rizikófaktor a Covid-19 esetén, de még ha a betegnek kettő vagy több alapbetegsége is van, például magas vérnyomás, cukorbetegség, elhízás, akkor is a vírus az, ami a halálért felelős" – mondta Malloni, az ISS szóvivője.

Timo Strandberg a Helsinki Egyetem geriátria professzora elmondta az AFP-nek, hogy fontos megkülönböztetni, hogy egy betegség a halál közvetlen oka vagy kísérő halálok-e. "A Covid-19 a közvetlen halálok, ha nincs más betegség. Ha van más betegség, akkor természetesen lehet a kísérő halálok is" – mondta el az AFP kérdésére Strandberg 2021. október 29-én.

Az olasz egészségügyi hatóságok szerint a Covid-19 szövődményei kísérő halálokok voltak az esetek többségében.

"Az ISTAT és az ISS közös jelentése a halotti bizonyítványok alapján arra jutott, hogy a Covid-19 közvetlenül felelős volt a halálért az olyan halottak 89 százalékánál, akiknek pozitív volt a SARS-CoV-2 tesztje" – olvasható az olasz hatóságok sajtóközleményében.

Az Il Tempo szerzője ezek mellett azt is állítja, hogy azok az emberek, akiknek három vagy több alapbetegsége volt, akkor is meghaltak volna, ha nincs koronavírus-járvány. De Strandberg szerint a Covid-19-nek vannak 50-60 éves áldozatai is, akik még akár évtizedeket is élhettek volna.

"Lehet, hogy volt más betegségük is, de azokkal a betegségekkel potenciálisan még 10-20 évet is élhettek volna."

Az idős olaszok között gyakoriak a krónikus megbetegedések. Az olasz statisztikai hivatal, az ISTAT szerint a 65 év fölötti olasz népesség megközelítőleg 85 százaléka szenved legalább egy krónikus megbetegedésben, 52 százaléknak három vagy annál több betegsége is van.

Tehát az állítás, hogy Olaszországban 97 százalékkal csökkentették a hivatalos halálozási adatokat, hamis. Ahogyan ezen a grafikonon is látni, az összesített olasz halálozási adatokban nem volt visszaesés októberben.

Az országban a november 17-ei adatok szerint 132 893 áldozata volt a koronavírus-járványnak. 2020 márciusa óta Olaszországban volt a halálozási többlet az egyik legmagasabb a világon népességarányosan, ami arra utal, hogy az áldozatok száma a valóságban még magasabb is lehet.

Magyarországon is kezdtek már terjedni olyan félrevezető állítások, amelyek hamisan azt állították, hogy a koronavírus áldozatainak száma a valóságban drasztikusan alacsonyabb, mint a hivatalos adatok. A Központi Statisztikai Hivatal egyik kutatója egy publikációjában arra jutott, hogy a többlethalandóság Magyarországon 2020-ban a 12. és a 52. hét között 13 700 volt, azaz a tanulmány szerint ennyi embert feltehetően nem halt volna meg 2020-ban, ha nincs a járvány.

Fordítás és adaptáció:
COVID-19 VAKCÍNÁK