Egy egészségügyi dolgozó beadja a Pfizer/BioNTech koronavírus elleni oltását egy ljubljanai idősek otthonában, Szlovéniában, 2020. december 27-én. ( AFP / Jure Makovec)

Nem mondott fel egy szlovén kórház főnővére, és nem leplezte le, hogy egyes oltások placebók, mások pedig rákot okoznak

Szerzői jog AFP 2017–2022. Minden jog fenntartva.

Több ezer ember osztott már egy november vége óta egy magyar szöveget a közösségi médiában, ami hamisan azt állítja, hogy a Ljubljanai Egyetem Klinikai Központjának főnővére felmondott és a "kamerák előtt" felfedte, hogy egy titkos kód bizonyítja, egyes emberek koronavírus elleni oltás helyett placebót kapnak, mások pedig egy olyan szert, amely "hozzájárul a rák kialakulásához". A történet nem igaz és egy számos országban terjedő videóra vezethető vissza. Az említett nő soha nem volt főnővér az adott helyen és nem tett olyan kijelentéseket, mint amilyeneket a magyar szöveg a szájába ad. Ráadásul a "kód", amiről beszélt, nem titkos, és nincs köze a megkapott oltások típusához.

"November 20-án, szombaton az Egyetemi Orvosi Központ, Ljubljana Klinikai Központjának főnővére, aki az oltóanyag-ampullák beadásával foglalkozik és mindent irányít, felmondott, a tévékamerák elé állt és kivette az oltóanyagos üvegeket" – írja egy magyar cikk, amelyet már több mint 4800 alkalommal osztottak meg november 24-e óta. A cikk egy "Hal Turner Radio Show" nevű oldalt jelöl meg forrásnak, az amerikai összeesküvésekkel foglalkozó adással az AFP már több tényellenőrzésében is foglalkozott, például ebben és ebben.

A történetnek számos különböző változata terjed a különböző országokban, például Szerbiában, Horvátországban és Csehországban. Egyes változatok "Vera Kanalec"-ként azonosítják a nővért. Valóban létezik egy videó, amelyben egy bizonyos Vera Kanalec megalapozatlan kijelentéseket tesz a koronavírus elleni oltásokról, de a közösségi médiában terjedő változat olyan részleteket is hozzáad, amelyeket Kanalec az eredeti videóban nem mondott. Például, hogy Kanalec a Ljubljanai Egyetem Klinikai Központjának (UKCL) főnövére lett volna, vagy hogy "jelen volt" híres emberek oltásánál. Ezek az adalékok szintén megjelennek a szerb és a horvát közösségi média bejegyzésekben.

Az AFP belgrádi tényellenőrző csapata utánanézett az online terjedő állításoknak, és úgy találták, hogy azok hamisak. Vera Kanalec soha nem dolgozott az UKCL-nél. Az állítólagos "kód", amiről beszél pedig nem titkos, hanem egy technikai információ az uniós Covid-igazolványokon, és nincs köze az oltás típusához.

A cikk a hamis állítással. A képernyőmentés 2021. december 1-én készült.

Az UKCL főnővére nem mondott fel, és Vera Kanalec soha nem dolgozott az intézményben

A közösségi médiában terjedő hamis kijelentések alapját képző videóban Vera Kanalec valójában nem mondja azt, hogy részese lett volna a koronavírus elleni oltási programnak, vagy hogy a Ljubljanai Egyetem Klinikai Központjának főnővére lett volna, ahogyan azt a bejegyzések állítják. Egy másik videóban ugyanazon a weboldalon, ahová a már említett videóját is feltöltötték, Kanalec azt mondja, hogy már kilenc éve nyugdíjba ment.

Az UKCL főnővére a valóságban Zdenka Mrak, ahogyan azt az intézmény weboldalán is olvasni.

Kanalec soha nem volt az UKCL munkatársa, erősítette meg az intézet szóvivője az AFP-nek. "Cáfoljuk ezt a történetet és minden értelmezését. A hölgy a videóból, akit említett, NEM főnővér az UKCL-nél, NEM az UKCL munkatársa és az adataink szerint soha nem is volt. Ilyen soha nem történt az intézményünkben. Az UKCL és a munkatársai (beleértve a főnővért, Zdenka Mrak asszonyt) határozottan az oltások mellett vannak, mivel ez a leghatékonyabb módja, hogy megakadályozzuk a Covid-19 további terjedését" – mondta a szóvivő egy emailben 2021. november 30-án.

Utóbbi információt megerősíti a 24ur.com szlovén oldal cikke, valamint a szlovák rendőrség közleménye, az országba szintén eljutott a szlovén nővérről készült videó.

A szlovén közegészségügy adatai szerint az ország lakosságának 58 százaléka volt teljesen beoltva a koronavírus ellen 2021. december 2-án.

Az uniós Covid-igazolványon lévő szám egy verziószám, és nem az oltás típusát jelöli

Szemben azzal, amit a magyar cikk állít, Kanalec nem mutat be vakcinafiolákat a videóban. Kanalec egy "tanulmány"-ról beszél a videóban, de azt nem fejti ki, hogy milyen tanulmányról, vagy melyik oltásról van szó. Azt állítja, hogy "akik megkapják az igazolást, azon három szám van, az egyes, a kettes és a hármas. Akik placebót kaptak, azoknak csak az egyes szám van, nincs kettes vagy hármas."

Az AFP kérdésére december 3-án Vera Kanalec megerősítette, hogy már 9 éve visszavonult a nővérkedéstől, de további részleteket nem árult el az állításairól.

A magyar szöveg "ampullák"-ról beszél, amelyeket állítólag Kanalec bemutatott a médiában, de a videóban nincs ilyen rész. A nő a videóban azt állítja, hogy a placebo oltást kapó embereknek a digitális Covid-igazolásukon a "URV:UVCI:" rész után az 1-es szám szerepel.

Az AFP tényellenőrző szolgálat magyar munkatársának digitális COVID tanúsítványa. Az elmosást és a piros keretet az AFP adta hozzá. A képernyőkép 2021. december 1-jén készült.

De ennek a számnak a valóságban nincs köze a megkapott oltáshoz. A szám az 'egyedi igazolványazonosító' (UVCI) verziószáma. Az UVCI az a rendszer, amivel az igazolvány birtokosa számára az uniós irányelveknek megfelelő azonosítószámot állítanak ki. Az AFP több igazolványt is megnézett különböző uniós országokból, és mindegyiken az 1-es szám szerepelt függetlenül attól, hogy első, második vagy harmadik dózisról volt szó. Az ezt követő számsor pedig mindenkinél egyedi. Tehát itt egy olyan technikai információról van szó, ami magával a dokumentummal, és nem az oltással kapcsolatos.

"Az egyedi oltási igazolványazonosító (UVCI) egy közös rendszert követ, ami lehetővé teszi, hogy emberek és számítógépek is értelmezni tudják a tagállamokban azt" – írja a vonatkozó EU-s dokumentum. Az UVCI verziószáma után a kiállító ország következik, a fenti képen például "HU" mint Magyarország.

A "C4591101" kódnak nincs köze a rákhoz

A magyar cikk hamisan azt állítja, hogy Kanalec szerint van egy harmadik típusú oltás is, amelynek "kódja a 3-as számra végződik" és "akik kaptak belőle, azoknál 2 éven belül lágyrészrák alakul ki." A videóban Kanalec nem ezt mondja, de amit mond, az is hasonlóan megalapozatlan.

Kanalec egy placebo vaktesztet említ, és szerinte "a vakteszt a C45-öt vizsgálta [...] a C4591001 a C45-öt jelenti, ami a lágyszövetben kialakuló rákot jelenti, minden diagnózis a C45 és a C49 között azt jelenti, hogy rák alakul ki három és tíz év között."

A "C4591001" a Pfizer/BioNTech koronavírus elleni oltóanyag egyik klinikai tesztjének azonosítószáma. Ennek a kódsornak az egyik része, a "C45" egy időben tényleg a mezoteliómát, a mellhártyarákot jelentette az ICD10 nemzetközi betegségkatalógusban, de ehhez a klinikai tesztek azonosítójának nincs köze.

Ráadásul a katalógus új változatában, a 2022-ben életbelépő ICD11-ben ez a fajta rákos megbetegedés már más kódon szerepel, erről még 2019 májusában döntöttek, a Sars-CoV-2 hivatalos megjelenése előtt.

Az összes Magyarországon használt vakcina lehetséges mellékhatásai és összetevői elérhetőek magyar nyelven is az alkalmazási előírásokban:

Sinopharm (kínai vakcina)
Sputnik V (orosz vakcina)
Oxford-AstraZeneca (Vaxzevria)
PfizerBioNTech (Comirnaty)
Johnson & Johnson (Janssen)
Moderna

Az AFP már korábban is cáfolta, hogy kimutatható összefüggés lenne az oltások és a rák között. Az AFP kérdésére a Német Rákkutató Központ október 20-án azt írta, hogy "nem ismert az oltásokkal összefüggésben megnövekedett [rákbeteg] esetszám.”

A magyar cikk azt is állítja, hogy Kanalec "személyesen volt szemtanúja az összes politikus és mágnás oltásának", de mint már kifejtettük Kanalec nem állított ilyet.

2021. december 6. A cikk frissítésre került Vera Kanalec reakciójával.
Fordítás és adaptáció:
COVID-19 VAKCÍNÁK