Egy nővér tartja az AstraZeneca/Oxford Covid-19 koronavírus elleni oltóanyag fioláját Thaiföldön 2021. július 9-én. ( AFP / Madaree TOHLALA)

Nem, az AstraZeneca nem rendelkezett oltóanyaggal a Covid-19 ellen már a járvány előtt is

Szerzői jog AFP 2017–2021. Minden jog fenntartva.

Augusztus vége óta több ezer ember osztott már meg egy képet Facebookon, amin az AstraZeneca koronavírus elleni oltás dobozát látni egy 2018-as dátummal. A kép manipulált: a dátumot utólag szerkesztették rá. A gyártó is tagadja, hogy már 2018-ban – két évvel azelőtt, hogy a koronavírust járvánnyá minősítették volna – gyártott volna csomagolásokat a koronavírus elleni oltószerének.

"Akit ez se győz meg az szimplán bolond !!!" – olvasható egy 2021. augusztus 27-ei Facebook-bejegyzésben. A bejegyzéshez csatolt képen ránézésre az AstraZeneca gyógyszergyár koronavírus elleni oltásának a csomagolását látni. A csomagoláson látszólag a "2018.07.15" dátum olvasható. Ez azt jelentené, hogy a csomagolást két évvel azelőtt gyártották, hogy a WHO világjárványnak minősítette a koronavírust 2020 márciusában.

A bejegyzést már több mint kétezer alkalommal osztották meg Facebookon augusztus vége óta. Ugyanennek a képnek egy másik változata angolul is terjedni kezdett a Twitteren, valamint finnül és németül a Facebookon. Az AFP finn tényellenőrző szolgálata úgy találta, hogy a képet manipulálták.

Egy kép a megtévesztő bejegyzéssel, a képernyőmentés 2021. szeptember 15-én készült.

A dátumot utólag adták a képhez

A magyar Facebook-bejegyzésekben használt kép valószínűleg egy mobiltelefonos képernyőmentés egy másik bejegyzésről, amelyet eredetileg a ShqipNews.net nevű albán Facebook-oldalon osztottak meg, ahogyan azt az alábbi képen is látni.

A hamis bejegyzés egy külföldi Facebook-oldalon (bal), és ugyanennek a bejegyzésnek egy része a magyar Facebook-bejegyzésben (jobb). A képernyőmentés 2021. szeptember 15-én készült.

Az albán posztban , valamint a magyar másolatában a szöveg a következő: "Hogyan lehet, hogy a gyártás 2018, a vírus 2019-ben jön ki. Közben 2021-ben vagyunk".

Az AFP egy fordított képkereséssel megtalálta az albán bejegyzésben szereplő kép eredeti változatát egy 2020. novemberi Facebook-bejegyzésben, ez az a kép, amit később manipuláltak. A 2020. november 12-én publikált bejegyzésben három különböző képet látni az augusztusban Magyarországon is terjedni kezdő csomagolásról, de még a dátum nélkül.

Egy képernyőkép a Facebook-posztról, a képernyőmentés 2021. július 26-án készült.

A 2020 novemberében közzétett bejegyzés is már hamis állításokat fogalmazott meg az AstraZeneca oltószerének gyártásával kapcsolatban, amelyeket a Reuters már cáfolt.

Ha összeveti az ember a 2020 novemberéből származó képeket (még dátum nélkül) és azt a látszólag manipulált változatot, amelyik a magyar és az albán posztokban is szerepel, számos arra utaló jelet találni, hogy a két kép azonos. A doboz elhelyezkedése a képen, a felszínen látható fénykör, és a vörössel jelzett kis repedés az asztalon megmutatják, hogy a két kép megegyezik – igaz, a magyar és az albán posztokban szereplő képnek sokkal rosszabb a minősége, valószínűleg ez annak az eredménye, hogy több alkalommal képernyőmentést készítettek a képekről, majd ismét feltöltötték őket.

Jobboldalt látható a doboz még a dátum nélkül, a baloldalon pedig a megtévesztő bejegyzésekben használt változat. A képernyőmentések 2021.szeptember 15-én készültek. A két kisebb piros kört és a piros áthúzást az AFP adta a képekhez.

Az AstraZeneca termékleírása megszabja, hogy milyen adatoknak kell szerepelni a csomagoláson, ezek között a lejárat dátuma is szerepel, amelyet az előírás szerint az "EXP" jelöléssel kell ellátni. A Facebook-bejegyzésben szereplő képen ennek nincs nyoma, szemben az alábbi képen látható eredeti csomagolással, ahol az "EXP" rövidítést tisztán kivehető.

Egy doboz AstraZeneca vakcinával a Hungaropharma gyógyszer-nagykereskedésben Budapesten 2021. február 6-án. ( POOL / ZOLTAN MATHE)

Az AstraZeneca tagadja a vádakat

Az AFP megkereste az AstraZenecát, hogy megkérdezze a vállalatot az állításról. A vállalat tagadta, hogy a Covid-19-vakcina csomagolását már 2018-ban gyártani kezdték volna.

"Megerősíthetem, hogy az AstraZeneca nem rendelkezett 2018-ban a koronavírus elleni vakcina csomagolásával" – mondta Blomley az AFP-nek 2021. július 26-án. A vállalat rámutat, hogy a Covid-19-vakcinát csak 2020 decemberében hagyta jóvá az Egyesült Királyság gyógyszer- és egészségügyi termékeket szabályozó hatósága.

Hasonló hamis állítások a gyártás idejéről

Az AFP már korábban is cáfolt olyan állításokat, amelyek szerint az AstraZeneca oltásának gyártását már a járvány előtt elkezdték. A történet utóbbi verziójában az oltás fiolájára nyomtatott számok voltak hivatottak bizonyítani, hogy a vakcinát már az új típusú koronavírus felfedezése előtt elkezdték gyártani.

Az állítás alapja egy, az AstraZeneca-oltóanyagról készült kép, amelyet a német közmédia híradójában mutattak. Az üvegcsén a "3041572008" számsort látni. A magyar közösségi médiában is terjedtek olyan bejegyzések, amelyek szerint a "2008" a gyártás dátumát jelöli. De ez nem igaz, ahogyan azt az AFP szlovák tényellenőrző szolgálata már kifejtette.

Egy kép a félrevezető bejegyzésről, a képernyőmentés 2021. szeptember 15-én készült.

A függőleges számnak a valóságban semmi köze a gyártás dátumához. "A függőleges számot komponenskódnak nevezik, és belső, gyártási célokat szolgál. De nem mutatja meg a gyártás dátumát vagy a szavatosságot. A '2008' számjegyek teljesen véletlenek" – mondta el az AFP-nek 2021 februárjában Kim Blomley, az AstraZeneca nemzetközi médiaosztályának vezetője. A komponenskódok egyébként nem ugyanolyanok minden csomagoláson, mivel több gyártóval is együtt dolgozik az AstraZeneca a beszállítói lánc részeként.

A gyártási dátumról szóló történetek azokra az állításokra emlékeztetnek, amelyek szerint a járványt előre kitervelték. Az AFP már cáfolt hasonló állításokat itt és itt.

Fordítás és adaptáció:
COVID-19 VAKCÍNÁK