Nem perelték be a WHO-t, amiért “megfertőzték” Európát

Szerzői jog AFP 2017–2021. Minden jog fenntartva.

Már több mint 19 ezer ember osztotta meg március közepe óta azt a magyar nyelvű Facebook-bejegyzés, ami azt állítja, hogy a Reuters beszámolója szerint Svédország és Norvégia pert indított az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ellen, amiért az “megfertőzte” Európát vegyi anyagokkal, valamint azt, hogy a “letartóztatott pilóták beismerték” a bűncselekményt. Ez egy álhír, ami már egy ideje terjed az európai országokban. A Reuters soha nem publikált ilyen hírt, és az európai országok is cáfolták a feltevést, derítette ki az AFP. A chemtrail egy régi összeesküvés-elmélet, amelyet számos alkalommal cáfoltak. 

Svédország és Norvégia pert indít a WHO ellen Európának megfertőzésére. Ezt árulta el a Reuters. Az őrizetbe vett pilóták beismerték, hogy kémiai tüdőgyulladást okozó vegyi anyag permetezését!” olvasható azon a képen, amit március 12-én tettek közzé a Facebookon, és amit már több mint 19 ezer felhasználó osztott meg. 

A szöveg az automatikus fordítás jegyeit viseli magán, ráadásul ez az állítás már több országban is terjedni kezdett. Az állítást a szerb-horvát nyelvű és a bolgár AFP tényellenőrző csapat is megcáfolta. Más, régebbi változatai a magyar verziónak Lengyelországot is felsorolták, mint olyan országot, amely állítólag beperelte a WHO-t. A márciusi változat úgy tűnik a hosszabb változat egy megvágott kiadása. A hosszabb változat 2020 decemberében terjedt a neten, már nem elérhető, csak az arról készült képernyőmentések, amelyeket más felhasználók megosztottak.

A bejegyzésről készült április 1-ei képernyőkép.

Ha összehasonlítja az ember a régebbi és az új változatot, akkor látszik, hogy a kép tetejéről levágták a “Rendkívüli! Lengyelország [...]” részt, valamint az alsó részt is eltávolították, ahol a kép forrására utaló vízjel volt. Az új változat legtetején még látható három fekete vonal, ezek a “gy” és “g” betűk alsó részei az eredeti változatról. 

Az új és a régebbi verziók összehasonlítása. Az AFP által szerkesztett kép, az eredeti képeket lásd a korábbi linkeken. (Az új és a régebbi verziók összehasonlítása. Az AFP által szerkesztett kép, az eredeti képeket lásd a korábbi linkeken. )

Tehát egész bizonyos, hogy a 2020 végén terjendi kezdő változat bukkant fel ismét, amelyet már az AFP tényellenőrzői is megcáfoltak, és a Reuters, a WHO, valamint mind a három érintett ország is cáfolt. 

Cáfolják, hogy per indult volna a WHO ellen

Nincs nyoma hasonló hírnek a Reuters hírügynökség honlapján, vagy a Google-ön a  “Reuters+lawsuit+WHO OR World Health Organization” (Reuters, per, WHO vagy Egészségügyi világszervezet) keresőszavakra. 

Az egyetlen híradás, amelyben a WHO ellen indított perről van szó, három New York külterületein élő lakosról szól, akik azzal vádolták a szervezetet 2020 áprilisában, hogy nem hirdetett elég hamar járványhelyzetet és “leplezte” a betegség súlyosságát. Egy másik hasonló per Kína ellen indult 2020 márciusában. 

“Megerősíthetem, hogy a Reuters nem publikált ilyen hírt” – mondta el Joel Ivory-Harte  a cég kommunikációs menedzsere az AFP szerb-horvát tényellenőrző csapatának egy emailben 2021. január 14-én. 

2021. január 15-én a Reuters álhírnek minősítette az állítást. 

Az érintett országok vezető tisztségviselői szintén cáfolták az AFP kérdésére az állítást 2021. január 13-án, emailben. “Nem tudunk semmi ilyen perről” – mondta el Mie Skarpaas, a norvég ügyészség igazgatójának kommunikációs tanácsadója az AFP-nek. 

“Ennek nincs valóságalapja és nem igaz” – mondta Guri Solberg a norvég külügy szóvivője az AFP-nek. 

Robin Simonsson a svéd ügyészség szóvivője azt mondta, hogy utánakérdezett a környezetvédelmi és a nemzetközi ügyekkel foglalkozó ügyosztályoknál is, de azt a választ kapta, hogy “nem tudnak róla, hogy bármi ilyen ügye lenne az ügyészségnek”. 

“Lengyelország nem tett panaszt a WHO ellen az állítólagos kémiai permetezés ügyében, vagy akármilyen más ügyben ez ellen a szervezet ellen. Az ebben az ügyben előadott információk a közösségi médiában teljességgel hamisak” – mondta el a lengyel külügyminisztérium szóvivője az AFP-nek. 

Egy tűzoltógép látható a képen

A képen egy repülőgép látható “Evergreen” felirattal, amely fehér, pára szerű anyagot bocsát ki a törzséből. A korábbi változatokban a képen még látható linket használva a www.airliners.net weboldalra jut az ember. Az Airliners egy nemzetközi fórum, ahol repüléssel kapcsolatos fotókat és híreket osztanak meg. Az oldal állítása szerint több mint 22 ezer fotós járult már hozzá az oldalhoz. 

William Appleton neve szintén látható a kép egy korábbi változatán, például azon, amelyik Bulgáriában kezdett el terjedni. A magyar változaton nem igazán látni, mivel romlott a kép minősége. Az új, szerkesztett változatról a linket és a nevet teljesen eltávolították.

A képen látható vízjel a szerző nevével és a weblap címével a fentebb linkelt, Bulgáriában terjedő változatról. Az AFP által szerkesztett kép, az eredetit lásd a linken.

 William Appleton 2005 októberében csatlakozott az Airliners fórumhoz, és 63 fotót töltött fel. 2014 óta nem aktív. A felhasználó képei között böngészve az ember megtalálja az eredeti képet is. 

A 2006-os kép tanúsága és a JetPhotos.com leírása szerint a képen egy Boeing 747-273C látható az Evergreen International Airlines flottájából. Híradások szerint ez a világon “a legnagyobb tűzoltó repülő”.

A “chemtrail” már korábban is cáfolva lett

A bejegyzésben szereplő állítás egy régebbi összeesküvés-elméletre hasonlít, az úgynevezett “chemtrail”-re, amely egy gyűjtőneve az olyan összeesküvés-elméleteknek, amelyek szerint káros anyagokat permeteznek repülőgépekből (például, hogy betegségeket okozzanak, vagy befolyásolják az éghajlatot). 

A chemtrail elméletét már számos kutató és környezetvédelmi szervezet megcáfolta az évek során, például a Greenpeace is. 

“Ha tényleg lenne egy ilyen nagyszabású program arra, hogy anyagokat szórjanak szét repülőkből, olyan léptékben, ahogyan azt állítják, akkor komoly szervezésre lenne szükség a gyártáshoz, a szállításhoz és a szétszóráshoz. Ha lenne ilyen program, olyan mértékben, amely megmagyarázná az állítólagos chemtrailek mennyiségét, ahhoz több ezer, talán több tízezer ember kéne. Rendkívül nehéz lenne egy ilyen programot titokban tartani, mivel könnyű lenne egyetlen embernek felfednie a programot kiszivárogtatott dokumentumokkal, fotókkal vagy alkatrészekkel” – írta egy hardvardi kutatócsoport a Keith Group a témáról a weboldalán.

 
 
 
Fordítás és adaptáció:
COVID-19