Ukrán katonák Bucsában, 2022. április 2-án. ( AFP / Ronaldo Schemidt)

Ez a sérült autókat ábrázoló kép nem bizonyítja, hogy a Bucsáról szóló tudósítások megrendezettek lennének

Szerzői jog AFP 2017–2022. Minden jog fenntartva.

Több mint ezer magyar felhasználó osztott már meg április vége óta egy képet a Facebookon. A képen sérült autókat látni egy épület előtt az ukrajnai Bucsában. A bejegyzések szövege azt sugallja, hogy a képen egy megrendezett bombatámadást látni, mivel – bár az autók megrongálódtak – a közeli ablakok és az épület a háttérben sértetlenek. De ez nem bizonyítja, hogy a kép megrendezett lenne. A lakók beszámolói, médiatudósítások, és további fotók is bizonyítják, hogy a képen látható környéken valódi háborús pusztítás dúlt. Azt nem lehet pontosan megállapítani, hogy mi történt az autókkal, de a bizonyítékok arra utalnak, hogy nem bombázásban sérültek meg. A helyiek szerint az autók a megszállás alatt rongálódtak meg.

"Vásárolnék! A képen látható különleges, ukrán gyártmányú, bombabiztos ablakok érdekelnének, és az öntisztító színezék a falon" – olvasható magyarul egy Facebookon megosztott képen, amin felfordult autókat látni egy épület előtt az ukrajnai Bucsában. A képet már több mint 100 alkalommal osztották meg 2022. április 22-e óta. Ugyanezt a képet egy kicsit eltérő szöveggel – ami szintén az sugalmazza, hogy a kép megrendezett – már több mint ezren osztották meg Facebookon.

A félrevezető kép a Facebookon, a képernyőmentés 2022. május 9-én készült.

A kép már más nyelveken is terjedni kezdett azzal, hogy "kamu" vagy "megrendezett", például angolul, lengyelül, görögül, franciául és spanyolul.

A kép azt követően kezdett terjedni, hogy az oroszok kivonultak Bucsából, az ukrán főváros egyik elővárosából. A terület az orosz csapatok fennhatósága alatt állt február 27-től kezdve nagyjából egy hónapon át. Az AFP tudósítói április 2-án érkeztek meg Bucsába, az újságírók kiterjedt pusztításról számoltak be, és 20 civil ruhát viselő holttestet is láttak a Jablunszka utcán heverni.

Ukrajna azzal vádolta meg Oroszországot, hogy az orosz csapatok háborús bűnöket követtek a civil lakosság ellen a városban. Az ukrán beszámolók szerint négyszáz holttestet találtak Bucsában tömegsírokban, a kertekben elásva, vagy az utcán heverve. Az ENSZ 50 civil "törvénytelen meggyilkolását" dokumentálta Bucsában, és tömeges kivégzésekről is beszámolt. Oroszország tagadja, hogy felelős lenne, és azt állítja, hogy az ukránok tették oda a holttesteket, miután az orosz csapatok már kivonultak – utóbbi állítást az AFP már cáfolta műholdképek segítségével, amiken látható, hogy a holttestek már a kivonulás előtti hetekben is ott voltak.

A most a Facebookon terjedő kép hasonló kerettörténettel terjed: a csatolt szövegek azt sugallják, hogy egy megrendezett "bombatámadást" látni a fotón. De a médiabeszámolók, más képek, illetve a szemtanúk beszámolóinak kielemzése után sincs arra utaló bizonyíték, hogy ezt az utcasarkot bombatámadás érte volna, vagy hogy eleve bárki ezt állította volna. A bizonyítékok arra engednek következtetni, hogy a felfordulást orosz katonák és tankok okozták. Ráadásul drónfelvételeken azt látni, hogy a sérült autók már az orosz megszállás ideje alatt is ott voltak, és nem a kivonulás után kerültek oda.

A képeken egy, az oroszok által megszállt épületet látni

Egy fordított Google-képkereséssel sikerült kideríteni, hogy a képet az Associated Press (AP) fotósa, Rodrigo Abd készítette április 4-én, és a következő leírással került fel az internetre: "Egy ukrán katona és gyerekek haladnak el az Oroszország elleni háború során megrongálódott autók mellett, Bucsában, Kijev szomszédságában, Ukrajnában 2022. április 4-én."

Pillanatkép az Associated Press honlapjáról 2022. május 2.

Abd az AFP kérdésére elmondta, hogy a helyiek azt mondták neki, a képen látható épület az orosz katonák parancsnoksága alatt állt.

"Az épület volt az egyik parancsnoki központja az orosz hadseregnek Bucsában" – mondta hozzátéve, hogy a környéken mindenhol a pusztítás nyomait lehetett látni, többek között lánctalpak nyomait a felborult autók környékén. Az AP egy videót is közzétett ugyanerről a helyszínről.

A Google Earth és a Google Street View segítségével az AFP-nek sikerült beazonosítania az L-alakú épületet a Centralna, Szadova, Vodoprovidna és Jablunszka utcák által közrefogott téren.

Egy 2015-ös Google Street View felvétel a bucsai Centralna utca 33. szám alatti lakótelepről. A képernyőmentés 2022. május 5-én készült.

Más, a helyszínen készült felvételek, amelyek a Reuters és a Getty Images fotóadatbázisaiban elérhetőek, szintén sérült autókat mutatnak, valamint törmeléket az épület mellet.

A bucsai lakosok több mint 30 ezer taggal rendelkező Facebook-csoportjában is találni további képeket és videókat a helyszínről. Ebben a csoportban valaki szintén megosztotta a megtévesztő kontextusban terjedő képet, hogy többet megtudjon a fotó hátteréről. A csoporttagok reagáltak a megtévesztő állításra a csoportban, valamint az AFP külön is megpróbált kapcsolatba lépni a lehetséges szemtanúkkal.

Valaki a következő írta a képről: "az autókat nehéz járművekkel borították fel, és nem a bombák borították fel őket. A narancssárga autó oldalán látni egy nagy karcolást, látni, ahogyan egy nagy páncélozott csapatszállító, vagy valami hasonló felborította".

A felhasználók megerősítették a készítés pontos helyszínét: Centralna utca 33, a "Jablonka" 6. számú Óvoda mellett, Bucsában. Az épület mindössze 15 percre található gyalog a hírhedt Jablonka utcától, ahol az AFP tudósítói a tucatnyi holttestet látták.

A lenti képernyőmentésen azokat a képeket látni, amiket a bucsaiak osztottak meg a Facebook-csoportjukban, köztük egy fehér furgont (AFP-jelölés pirossal), ami szintén megsérült, és a Facebookon terjedő fotón látható narancsssárga autó közelében parkolt.

Pillanatkép egy 2022. május 4-i Facebook-posztból.
Pillanatkép egy 2022. május 4-i Facebook-posztból

Az AFP április 26-án felhívta a fehér furgon oldalán olvasható telefonszámot, a hívást a furgont üzemeltető cég menedzsere, Pavel Sztaniszlavovics Dirinkó fogadta. "Ez a mi autónk, az egyik amit elloptak a bucsai telepünkről" – mondta Dirinkó, aki elment a helyszínre és a következőkről számolt be telefonon az AFP-nek:

"Az autó be van horpadva minden oldalon. Úgy tűnik, hogy egy nagy jármű – egy tank vagy páncélozott csapatszállító – belerohant. Az biztos, hogy széles kerekei voltak vagy lánctalpa. Mély nyomokat hagyott a talajban. A fehér fényezésen zöld horzsolások vannak."

Dirinkó képeket is csatolt a sérülésekről:

A Pavel Sztanyiszlavovics Dirinko által készített és az AFP-nek 2022. április 26-án elküldött fotók a fehér furgonban keletkezett károkról mutatnak Bucsában.

Az AFP további szemtanúkkal is szeretett volna beszélni, ezért Google-ben rákerestünk a Centralna utca 33. címre. Sikerült találni egy egészségügyi céget, aminek a menedzsere, Oléna Trus elmondta, hogy az ő lakása a negyedik emeleten volt, és ahogyan a többi lakásban is, nagyjából egy hónapig "orosz katonák laktak benne". Trus február 26-án elhagyta Bucsát, és csak az oroszok kivonulása után tért vissza.

"A legtöbb lakás teljesen tönkre volt téve. Szerencsére az enyém nem annyira. Orosz katonák aludtak benne, megitták az összes alkoholt, és használták a fürdőszobát" – mondta. "Robbanásnak nem volt nyoma az épület körül. Nem láttam ilyet, amikor ott voltam."

Ez megfelel annak az április 7-i Reuters-riportnak, amelyben ugyanezt az épületet látni, valamint képeket az épület mellett parkoló katonai járművekről. A riportban több mint egy tucat helyi szólal meg, akik arról meséltek, hogy állítólag hogyan gyilkoltak és terrorizálták a lakosokat az orosz katonák, akik az épületben szálltak meg. Bombázásról egyáltalán nem esik szó a beszámolóban.

Olekszij Taraszevics, aki szintén megszólalt a Reuters-riportban, az Ellinika Hoaxes görög tényellenőrző-oldalnak a következő mondta: "A ház előtt álló autókat az orosz katonák borították fel. Így akarták elrejteni a katonai felszerelést. Amikor ezeket a 'bunkereket' építették, az orosz katonák az épülethez közel végeztek karbantartást a felszerelésen, és két oldalról autókkal fedezték magukat. Emellett még takarókkal és szőnyegekkel is letakarták a felszerelésüket, amit a feltört lakásokból hoztak ki, hogy ne látszódjon a műholdképeken vagy drónfelvételeken."

A sérült autók azon a drónfelvételen is látszódnak, amit Kijev-párti erők készítettek Bucsáról még 2022. március 29-én, tehát amikor a város még orosz kézen volt. A felvétel felbontása túl alacsony, így az AFP nem tudott messzemenő következtetést levonni a videóból, de úgy tűnik, ugyanazok a sérült autókat látni, ami ellentmond annak a narratívának, miszerint a kocsikat az oroszok kivonulása után helyezték el. A drónvideó hitelességét a független orosz nyelvű Meduza portál igazolta.

Egy képkocka egy 2022. március 29-i drónfelvételből. A sérült autót egy kör jelöli. A képernyőmentés 2022. április 29-én készült.
A március 29-i drónfelvétel és a Facebookon terjedő kép összehasonlítása. A képernyőmentés 2022. április 29-én készült.

A háború kezdete óta számos olyan állítást cáfolt már az AFP, amelyek azt próbálták bizonyítani, hogy az Ukrajnáról szóló tudósítások hamisak vagy megrendezettek, például ebben a cikkben. A Ténykérdés összes Ukrajnával kapcsolatos anyagát itt olvashatja.

Fordítás és adaptáció:
Ukrajnai konfliktus